Det är ju så gott! Och med färska kryddor blir det lite extra! Min korg med kryddor på altanen har blivit flitigt använt iår, vilket jag är så glad över. Maten blir alltid stinget bättre med färska ingredienser. Förut hände det att jag köpte en konservburk med exempelvis champinjoner att fylla ut köttfärssås med men smaken blir aldrig bra. Har man i färska istället blir det en smakhöjare som heter duga. Lite paprika och majs på det så har man dessutom ökat volymen i maträtten så det räcker till ännu fler. 
 
Men åter till kycklingpajen;
 
 
Gör en god pajdeg, här har jag blandat lite vetemjöl med grahamsmjöl. När jag gör pajdeg blir det olika varje gång, antigen hittar jag inte rätt recept eller så blir det på en höft. Per Moberg sa en gång på sitt matlagningsprogram att man kan tänka lika mycket mjöl som smör, och det har jag tagit fasta på. Och så lite olja och vatten. Grädda skalet i ugnen för att få fin färg innan du har i pajingredienserna. 
 
Ha i vad du vill, men glöm inte att krydda ordentligt! Ta i lite mer än du brukar, blir oftast riktigt bra. Här är det kyckling som är huvudingrediens. Tänkte ha i lite pinjenötter också men det glömdes bort. Sen i med lite äggstanning (jag brukar ta två ägg och två dl creme fraiche, men det fanns ej tillräckligt med creme fraiche så fick komplettera med lite grädde vilket gick bra). Jag blandar i kryddor (både "vanliga", torkade och/eller färska) i skälva äggstanningen. På bilden rosmarin och basilika. 
 
Och så in i ugnen. Ca 250° tills äggstanningen ser fast ut och har fått färg. 
 
Enkelt och gott. 
 
Matlagning kan man ju mixtra med och prova sig fram med, det gör jag iallafall, och varje gång man vågat texta lite extra så lyckas man ofta svepa ihop något extra gott. Dock är bakning svårt, det är ju rena kemin och där kan man inte "höfta" på samma sätt. Men skam den som ger sig.
 
Lycka till. 

Kommentera

Publiceras ej